Biodanzalogie

Hier vind je regelmatig berichten over Biodanza; de theorie, de praktijk, de vertaling naar het dagelijks leven, de effecten, poezie en meer....

maandag 28 juli 2014

Alles is NU

Een tijdje geleden heb ik een heel lieve vriendin begraven. S'avonds gaf ik Biodanza les. "Hoe kun je dat", vroeg iemand, "ik zou nooit zo de knop om kunnen zetten". 
Maar het is geen kwestie van een knop omzetten. Het is een kwestie van in het NU zijn.
Bij Biodanza is alles in het NU. Alle oefeningen brengen je in het HIER en NU. Iedere ontmoeting is NU. Zelfs de regressie bij Biodanza brengt je in het HIER en NU.
Dat is NIET:
  • Zo diep in iemand ogen duiken, dat je weg droomt, of fantaseert over wat zou kunnen zijn...
  • Aan één persoon vast blijven houden
  • Steeds met dezelfde persoon willen zijn
  • Je vasthouden aan hoe je groep was, maar nieuwe mensen verwelkomen
  • Net doen of je niet bang bent (als je het bent)
  • Een glimlach opzetten
  • Weglopen als je moet huilen of je tranen inhouden
  • In een oud trauma schieten en alle emoties daarvan uitleven
  • Iemand meesleuren in je vrolijke bewegingen, omdat jij even "uit je dak" wil gaan
  • Een dans die niet fijn voelt, volhouden of uitzitten
  • Flink zijn
  • Je verzetten tegen wat is

Biodanza is NU en HIER
Dit moment
Je hart open
Dit moment helemaal verwelkomen
Zijn met wat is
Openen
Ontmoeten
Aanvoelen en afstemmen
Nergens anders zijn dan in deze Vivencia
Je verbinden met het leven dat zich nu manifesteert




En ik ben geen held... ik oefen iedere dag
Ik pieker voorwaarts
En ik mok en tob achterwaarts
Ik kan me over van alles zenuwachtig maken
En voor mij net als voor iedereen, is iedere les, iedere Vivencia een uitnodiging om helemaal in het NU te zijn. En het leven dat IS te omarmen en te bewonderen en lief te hebben. En soms lukt het wel... en soms niet. En dat is helemaal oké. Want dat is wat is.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten