Biodanzalogie

Hier vind je regelmatig berichten over Biodanza; de theorie, de praktijk, de vertaling naar het dagelijks leven, de effecten, poezie en meer....

vrijdag 26 september 2014

Aspecten van veiligheid in de Biodanzales (deel 6)

Biodanza is zoveel meer dan "gewoon lekker dansen". Het is zo'n diep doordacht en doorvoeld en onderzocht systeem. Dat verdient het in kleine stapjes belicht te worden. 


Een deelronde

Soms houden we bij Biodanza een “deelronde”. Dan zitten we in een kring op de grond en delen we iets over onszelf. We doen dat een beetje op de indianen manier, alsof we een spreek symbool hebben. In die ronde kun je iets vertellen over jezelf, hoe je Biodanza ervaar en over hoe het Nu met je gaat. Er zijn een aantal “spelregels die helpen om deze ronde inspirerend en veilig te maken.



  • Je spreekt in IK-taal, je praat alleen over jezelf en vanuit je gevoel
  • Je vertelt geen “verhalen” maar deelt iets over wat nu in jou leeft
  • Er spreekt steeds 1 persoon tegelijk, alle anderen luisteren en reageren niet
  • De luisteraars zijn met al hun aandacht bij de spreker
  • We geven elkaar geen adviezen, sussen niet, vergoeilijken niet, “redden” elkaar niet en geven geen commentaar
  • We houden wat is gedeeld, binnen de groep en praten er na afloop niet over met anderen
  • Je deelt vanuit je hart, misschien dingen die je juist heel spannend vindt om te delen, je geeft het zo het meest echte van jezelf
  • De luisteraars kijken en luisteren met liefdevolle aandacht
  • Je laat het bij de essentie, vertel geen eindeloze “en toen dit en toen dat” verhalen, zeg waar het echt om gaat
  • Je neemt allemaal de verantwoordelijkheid voor je eigen welbevinden
  • De docent faciliteert de deelronde

Een deelronde verbindt de groep op een andere manier en dat kan enorm bijdragen aan het gevoel van veiligheid in de groep.

Ik heb een boek geschreven over het deelproces in een cirkel. En alles communicatie aspecten die daarbij komen kijken. Het is nog niet uitgegeven, maar ik denk erover om het online te gaan verkopen. Communicatie in een cirkel is oud, helend en heel bijzonder. 

De Intimiteit bij Biodanza
De intimiteit is gebonden aan deze plaats en deze “spelregels”. Iemand zei ooit tegen me: “Biodanza is houwen (van) zonder trouwen. Je kunt genieten, contact maken, intimiteit toelaten, potentieel in jezelf opnieuw wakker maken en stimuleren, maar wel binnen die veilige ruimte. Er zitten geen consequenties aan vast. Wel is het schitterend wanneer je je opnieuw wakker gemaakte gevoelens en je vermogen om lief te hebben ook integreert in je leven, zo groei je als mens.



Mannen vinden andere dingen spannend dan vrouwen

Van mannen hoor ik dat ze dit bij Biodanza soms spannend vinden:
  • Het is soms lastig als ik met een andere man ga dansen. Ik ben dat niet gewend, eerst voelde dat heel eng en gek, nu vind ik het fijn om me te verbinden met andere mannen.
  • In het begin was ik bang dat ik zomaar op iedereen verliefd zou worden, nu is mijn hart meer open, zonder dat ik met iedereen ineens iets wil.
  • Ik was bang dat ik een erectie zou krijgen als ik heel fijn danste met een vrouw of haar aanraakte, nu heb ik veel meer vertrouwen in mijn eigen reactie op vrouwen, en als het gebeurt, dan laat ik het gewoon voor wat er is, ik hoef er niets mee, trek me desnoods even terug, neem wat meer afstand
  • Ik vind heel expressief dansen, of gezien worden in hoe ik beweeg eng
  • Soms schrik ik van mijn eigen gevoel, oud zeer, emoties
  • Soms schrik ik ook van mijn eigen uitbundigheid, verlangens, behoefte aan plezier en contact
  • Ik vind het lastig om iemand te vragen, ik ben bang dat ik niet gevraagd word


Van vrouwen hoor ik dat ze dit bij Biodanza soms spannend vinden:
  • Ik vond het eng om ook intiem te zijn met andere mannen, en niet alleen met mijn eigen man. Eerst dacht ik dat dat niet mocht, nu ontdek ik steeds meer dat het iets heel natuurlijks is en dat ik gewoon plezier kan hebben zonder dat ik “gevaar” loop
  • Ik durfde in het begin niet zo goed mijn grenzen aan te geven, nu wel en daardoor heb ik veel meer plezier
  • Ik vind heel expressief dansen, of gezien worden in hoe ik beweeg, eng
  • In heb nooit geweten dat ik een vrouwenlijf mooi en prettig vind om te zien en te voelen, nu geniet ik ook meer van mijn eigen lichaam, doordat ik zie hoe mooi de andere vrouwen zijn als ze zich op hun gemak voelen
  • Sommige mannen vind ik “eng”. Soms blijft dat zo, soms verandert dat ook. Ik vertrouw veel meer op mijn eigen kracht, durf meer te kiezen voor wat ik fijn vind
  • Soms schrik ik van mijn eigen gevoel, oud zeer, emoties
  • Soms schrik ik ook van mijn eigen uitbundigheid, verlangens, behoefte aan plezier en contact
  • Ik vind het eng om mijn heupen echt vrij te bewegen
  • Ik vind het lastig om iemand te vragen, ik ben bang dat ik niet gevraagd word

Doordat Biodanza met gevoelige aspecten werkt als: contact, nabijheid, intimiteit, zijn duidelijke afspraken en vertrouwen in je vermogen grenzen aan te geven essentieel om je veilig te voelen en zo te kunnen groeien.

Je eigen maat
Wanneer je langere tijd Biodanza beoefent, ontwikkel je je vermogen om je eigen maat te houden. Je voelt wat voor jou wel en niet goed is, je luistert daarnaar, je reageert daarop. Tegelijk verruim je je vermogen om te geven en te ontvangen op een heel natuurlijke manier. Altijd in contact met het meest echte in jou. En daar weet je precies wat je eigen maat is.



Veel danstechniek/ervaring
Ik heb gedanst vanaf mijn vierde jaar, vooral ballet. Maar ook jazzballet, stijldansen, Latijn, rock & roll, aerobics, beatballet enzovoort. In het Biodanza proces heb ik daar ook last van gehad. Ik was gewend te streven naar “mooi”, naar “goed”, techniek, “de vorm”. Bij Biodanza gaat het niet om techniek. Het gaat om je vermogen je authentiek en vrij uit te drukken. Nu in mijn eigen wekelijkse groepen zie ik ervaren dansers, wanneer ze onzeker zijn, vluchten in “de vorm”. Ze gaan pasjes doen, trucjes, technieken die ze kennen. Ze zoeken de hun bekende veiligheid op. Maar Biodanza nodigt uit tot vrijheid, tot expressie, tot natuurlijkheid. In het begin lijkt dat eng. Maar eigenlijk is er niets dat veiliger is dan die vrijheid. Toch merk ik steeds weer dat mijn innerlijke balletmeisje in mij af en toe de kop opsteekt en teveel haar best doet. Bij een buitenlandse leraar die ik erg bewonder, als ik inval voor een andere docent, in mijn eigen groep als ik een voor mij spannende oefening voordoe. Het blijft een uitdaging in Biodanza niet je best te doen, vooral niet je best te doen, de techniek te laten varen en oorspronkelijk, natuurlijk en echt te dansen.

Pina Bausch (danser en choreograaf)



"The Dancer believes that his art has something to say which cannot be expressed in words or in any other way than by dancing... there are times when the simple dignity of movement can fulfill the function of a volume of words. There are movements which impinge upon the nerves with a strength that is incomparable, for movement has power to stir the senses and emotions, unique in itself. This is the dancer's justification for being, and his reason for searching further for deeper aspects of his art." 

Doris Humphrey, 1937 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten