Biodanzalogie

Hier vind je regelmatig berichten over Biodanza; de theorie, de praktijk, de vertaling naar het dagelijks leven, de effecten, poezie en meer....

donderdag 18 december 2014

Ga af op je angsten en vooroordelen


Ik zag een mooie TED talk op You Tube. Het gaat over het overwinnen van je vooroordelen. De spreker Vernā Myers vertelt, dat je juist af moet gaan op dat wat je veroordeelt en dat wat je angst aanjaagt. 


Deze talk gaat over onze vooroordelen over jonge donkere mannen. Nu heb ik zelf een donkere zoon. 



Mijn zoon Cosmo

En toch merk ik dat ik ook vooroordelen heb over donkere mannen. Als ik alleen op straat loop, in een stad of in de schemering, heb ook ik de neiging om op mijn hoede te zijn. Terwijl ik heb leren koken, vrijen en dansen van kleurrijke lievelingen! 


Ook zijn er bij Biodanza in Nederland vrij weinig gekleurde mensen. Ik zou heel graag willen dat dat zich nog uitbreidt. 

Vera zei in haar talk: 


Je kunt niet comfortabel worden voor je bereid bent oncomfortabel te zijn. 






Natuurlijk moet je op je instincten en intuïtie vertrouwen. Maar heel veel vooroordelen slaan bij mij echt nergens op. Het is gewoon een vooroordeel, dat nergens op gebaseerd is. Ik neem me voor er vaker op af te stappen.

Dat deed me ook denken aan het Minotaurus project, een onderdeel van Biodanza. Een workshop waarin je juist afstapt op dat wat je het meeste vreest. Er zijn in Nederland een aantal docenten die dit proces kunnen begeleiden. Dat zijn meestal Senior docenten, want het is een kunst om mensen te helpen af te stappen op dat wat ze meestal vermijden. 


Senior docenten die ik ken en die dit proces kunnen begeleiden zijn:



  • Stephen White en Diana Zijlmans
  • Elisabeth van Leeuwen
  • Marleen van Koeveringe
Deze tekst over het Minotaurus project is van Elisabeth van Leeuwen

Minotaurus Project: Ritueel van Transformatie
Het Minotaurus Project is een therapeutische extensie van Biodanza. Met de mythe van de  Minotaurus en het labyrint als symbolen van onze onderdrukte instinctieve natuur en onze reis door het leven, vinden we de moed om de grenzen te passeren van onze angsten die de volledige expressie van onze identiteit in de weg staan. Met het Minotaurus Project heeft Rolando Toro Araneda een rituele weg gecreëerd die ons terug leidt naar onszelf - diep en krachtig.

Labyrint van het bestaan (Rolando Toro Araneda)
De Mythe van de Minotaurus Het Minotaurus Project is gebaseerd op de mythe van de Minotaurus, een wezen met het lichaam van een man en het hoofd van een stier. De mythe komt van het eiland Kreta in de Minoïsche cultuur, die ten grondslag ligt aan onze westerse beschaving. Het is een mythologisch verhaal over de kracht van de instincten en onze angst daarvoor. In onze Westerse cultuur zijn deze instinctieve krachten onderdrukt, wat in deze mythe wordt gesymboliseerd door de Minotaurus die gevangen wordt gehouden in een ondergronds labyrint. Niemand die dit labyrint binnenging kwam er ooit weer uit. Tenslotte is het de held Theseus die de Minotaurus overwint en met behulp van de draad van Ariadne terugkeert uit het labyrint.


Onze eigen Minotaurus ontmoeten
Allemaal hebben wij de Minotaurus in ons. Maar we zijn er bang voor omdat in onze cultuur de essentiële levensinstincten onderdrukt en ontkend worden. Daardoor hebben wij vaak geen toegang meer tot de kracht van onze oorspronkelijke instincten die ons kunnen leiden door het labyrint van het leven. Zo zijn we in een chronisch conflict terecht gekomen, bevangen door allerlei angsten in ons dagelijks leven: angst voor de dood, angst om niet geliefd te zijn, angst iemand te verliezen, angst om nieuwe stappen te zetten in ons leven en nog vele andere. Het zijn deze angsten die ons tegenhouden in de volledige expressie van onszelf. In het Minotaurus Project dagen we onze angsten uit in individuele en groepsrituelen. Je wordt uitgenodigd moedig het labyrint binnen te gaan om je innerlijke Minotaurus te ontmoeten, die je teruggeeft wat je verloren hebt. Dan kun je ervaren hoe zijn kracht je bevrijdt en zul je als een echte held terugkeren uit het labyrint. De groep geeft je steun, energie en veiligheid en de docent zal de draad van Ariadne voor je vasthouden.

En dit is de TED talk van Vernā Myers.





En zo zouden we ook kunnen leven! 













Geen opmerkingen:

Een reactie posten