Biodanzalogie

Hier vind je regelmatig berichten over Biodanza; de theorie, de praktijk, de vertaling naar het dagelijks leven, de effecten, poezie en meer....

woensdag 7 januari 2015

3 existentiële levensvragen

Het beoefenen van Biodanza raakt 3 belangrijke existentiële levensvragen:


  1. Wat wil ik doen?
  2. Met wie wil ik zijn?
  3. Waar wil ik wonen?
Soms ontdek je dat het antwoord op die vragen dat je leeft, niet (meer) overeenstemt met het antwoord op die vragen in je hart. Je doet niet (meer) wat je het liefste doen. Je bent niet (meer) (of nog niet) samen met wie je samen wilt zijn. Je woont niet (meer)  op een plek die als een thuis voelt. 

Soms voel je wel dat het niet klopt in je leven maar weet je gewoon niet goed wat je wilt doen, met wie je wilt zijn en waar je wilt wonen. Bijna ieder mens komt nu en dan in de knoop met deze 3 vragen. En bijna ieder beoefenaar van Biodanza brengt enige aanpassing of verandering aan in het geleefde antwoord op deze vragen. 

Voor mij zijn deze vragen altijd heel belangrijk geweest. Het meest waarachtige antwoord op die vragen verandert in de loop van je leven, en het is de kunst steeds afgestemd te blijven op dat innerlijk kompas. 

Soms kom ik boeken tegen die me helpen mijn antwoord op de drie vragen nog meer helder en integer te krijgen. The Artist's way van Julia Cameron was dat ooit. De ontembare vrouw van Clarissa Pinkola Estes was dat lange tijd. Het boek dat me nu enorm helpt is: The Fire Starter Sessions van Danielle LaPorte. 



The Fire Starter Sessions is een boek vol vragen, dat je helpt te ontdekken wat voor jou een succesvol leven is. En dan gaat het erom de definitie van succes van je omgeving los te laten en succes te vinden op je eigen voorwaarden. 

Ik vond er veel eyeopeners in. Bijvoorbeeld:

  1. Hoe kun je koersen vanuit moeiteloosheid, hoe zou het zijn vooral te doen wat gemakkelijk gaat?
  2. Waar je goed in bent, is niet altijd datgene waar je je sterk van gaat voelen. Iets goed kunnen kan een valkuil zijn. Misschien voel je je veel sterker door iets te doen dat je (nog) niet zo goed kunt.
  3. Er is een verschil tussen opscheppen en enthousiast zijn over je werk.
  4. Hoe zou het zijn je af te vragen hoe je je wilt voelen i.p.v. wat je wilt doen? 


Danielle LaPorte is een heel belezen vrouw en heeft een heel Biocentrische kijk op succes. Het boek is (nog) niet vertaald, maar goed in het engels te lezen. Ik ben zo geïnspireerd door dit boek dat ik er samen met mijn SchrijfSalon Compagnon Karin Schrama een (nederlandse) e-course over gemaakt hebt. 

We hebben al met een grote groep mensen de 16 weekse e-course doorlopen en er zijn wonderbaarlijke ontdekkingen gedaan. De antwoorden op de 3 existentiële levensvragen van deelnemers zijn waarachtiger geworden. 

Ik wil je enthousiast maken om je te buigen over jouw meest waarachtige antwoorden op de 3 vragen. Misschien door Biodanza te beoefenen, door het boek te lezen, of door mee te doen aan de volgende ronde van onze e-course die begint in februari. Hier kun je er meer over lezen. Zonder op te scheppen, wil ik graag mijn enthousiasme met je delen over de lichte manier waarop Danielle (samen met ons) je helpt om een waarachtig en op jouw eigen manier succesvol leven te leiden. 


  • Te doen wat je het liefste doet, ook als je er (nog) niet zo goed in bent
  • Te zijn met wie je wilt zijn.
  • Te leven op een plek en op een manier die je voedt.

Ik stuur je (samen met mijn SchrijfSalon Compagnon Karin) alvast wat lichtpuntjes en beginnende vuurtjes! 




Volg je hart, want dat klopt! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten