Biodanzalogie

Hier vind je regelmatig berichten over Biodanza; de theorie, de praktijk, de vertaling naar het dagelijks leven, de effecten, poezie en meer....

woensdag 28 januari 2015

Voorproefjes van de school theorie (0 inleiding)



What one has not experienced, one will never
understand in print - 
Isadora Duncan 

Danser uit een film over choreograaf Pina Bausch
De basis opleiding bij biodanza bestaat uit 20 weekeinden met 20 verschillende perspectieven op de theorie en het systeem Biodanza. Om docent te worden kun je er niet één missen. Als je een weekeind mist, haal je die in een volgende opleidingsgroep of, op een andere dan je eigen school, in. Pas daarna kun je door naar het jaar methodologie, waarin je leert lessen samenstellen en vormgeven. 

Ik geef je hier een korte omschrijving van de theorie perspectieven van de basis opleiding in de eerste 2 jaar. 

Om een indruk te geven over de diepte van de theoretische achtergrond van Biodanza, beschrijf ik wat essenties van de opleidingsthema’s. Door alle boeken opnieuw en grondig te bestuderen ontdek ik, hoe weinig ik nog weet, hoe rijk en ingenieus het hele systeem in elkaar zit en hoe briljant Rolando was. Ik hoop dat ik zijn inzicht een beetje eer aan kan doen, met mijn keuze van een aantal essenties van Biodanza. Ik kies inzichten die ook in je dagelijks leven interessant en inspirerend kunnen zijn. 

Ik vond een prachtige tekst over dans. Ik heb niet kunnen ontdekken wie de auteur is, maar de schrijver zou het heel goed over Biodanza kunnen hebben….

Als dans voor de ziel is wat vrijheid is voor de vogel, dan nodigt de dans onweerstaanbaar de mens uit waartoe hij bestemd is: leven. Dansen is een lokroep en hij die deze hoort, waagt zich behoedzaam op het verkennende pad van zijn wezen. Hij ontdekt onvermoede innerlijke horizonten die ook begrenzingen zijn - nabije, meer afgelegen en verre - met de kracht, de beweeglijkheid, de speelsheid en de ernst van de eigen vleugelslag.
Het innerlijke veruiterlijkt zich in de beweging van het lichaam dat zich nu overgeeft aan ritme, klank, kleur en ruimte, verweven elementen die hem stimulans, energie, uitdaging, verwondering, vreugde en pijn van de eigen lichaamsmogelijkheden doen voelen, want al dansend wordt stilaan het gemoed beroerd. Het lichaam ontspint zich steeds maar verder door voortdurende beweging die verrassende vormen aanneemt, het lichaam wentelt en drentelt, de ziel maakt zich even bloot en het gelaat wordt getooid. Het gelaat van de dans, het gelaat van het leven.

Rolando’s motivatie om Biodanza te creëren


Rolando schrijft dit over het oorspronkelijk ontstaan van Biodanza:

"Biodanza is onopvallend verschenen in mijn leven. Het heeft langzaam kracht vergaard en de interesse van mensen gewekt, veroorzaakte verrassende veranderingen in sommige deelnemers, en bovenal creëerde het een gevoel van goddelijkheid en hoop in leven".

"Biodanza verscheen in mijn persoonlijke ervaring en al gauw ontdekte ik dat deze structuur geplaatst kon worden onder de levenswetenschappen en nog de meeste raakvlakken had met de biologie".

"Ik geloof dat er zich vele krachten in mij manifesteerde, welke mij uiteindelijk in staat stelden een creatie te formeren van Kunst, Wetenschap en Liefde".

"Ik werd paradoxaal door elkaar geschud, ervaringen die soms fantastisch en soms verschrikkelijk waren".

De tweede wereldoorlog liet ons zien dat de mensheid onbegrijpelijke niveaus van verdorvenheid kon bereiken. Gebeurtenissen zoals de Holocaust, miljoenen mensen onder een fascistisch bewind en de atoombom op Hiroshima en Nagasaki lieten ons zien hoe ver het menselijke ras kon zinken. De crises van de westerse wezens als zijnde "ziek van de beschaving".

Aan de andere kant, heb ik ervaringen geleefd gevuld met extase, in een mysterieuze en een wonderbaarlijke wereld. Ik heb kinderen. Ik heb contact gemaakt met de eerste ecologische groepen.

In het aangezicht van de afgrond, gecreëerd door menselijke contradicties, voelde ik het verlangen om het paradijs te veroveren, een gedeeld paradijs. Ik kon me geen solitaire revolutie voorstellen. Ik wilde de bron van de originele liefde vinden.

Al eeuwen spreekt men over: "liefde voor onze naasten" als de pure waarheid van het Christendom. De manifestatie van menselijk gedrag, niettemin, is steeds moeilijker, meer gedissocieerd en gewelddadiger.

Muziek was de universele taal, het enige ding wat iedereen kon begrijpen in deze Babylonische wereld. Dans was de ideale vorm in staat tot integratie van lichaam en ziel. De expressie van dans gaf alle deelnemers een gevoel van geluk, tederheid en kracht.

Ik wilde dit ook communiceren naar een groter aantal mensen. Van beide ervaringen en sensaties, ontstond mijn verlangen kleine groepen van mensen te vormen om te dansen, zingen en elkaar te ontmoeten in de muziek .
Zo werd Biodanza een weg om te groeien om te delen, het heilige wonder van het leven samen met anderen.

I will never attend an anti-war rally;
if you have a peace rally, invite me. 

"I'm not against war, I'm for peace”
- Mother Teresa 



Wordt vervolgd...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten