Biodanzalogie

Hier vind je regelmatig berichten over Biodanza; de theorie, de praktijk, de vertaling naar het dagelijks leven, de effecten, poezie en meer....

maandag 30 maart 2015

Brene Brown over de kracht van kwetsbaarheid





Brené Brown is een onderzoekshoogleraar maatschappelijk werk aan de University of Houston in de Amerikaanse staat Texas. Ze is daarnaast auteur van verschillende boeken en blogger. 

Ze heeft drie geweldige boeken geschreven die ik heel inspirerend vind. Ze gaan over onze menselijkheid en ze passen heel goed bij Biodanza. Ze helpen me om zelf steeds weer te zoeken naar manieren om zo echt en open mogelijk te durven zijn. En ik gebruik ze ook als inspiratiebron voor Biodanza. Als iemand vraagt waarom Biodanza zo'n mooie manier is om je te ontwikkelen raad ik deze boeken vaak aan. Alles waar Brene over schrijft, kun je oefenen in je wekelijkse Biodanza lessen. 




Brene brown deed jarenlang onderzoek naar kwetsbaarheid, moed, authenticiteit en schaamte. 

"Gelukkig ben ik niet de enige" (I Thought it was just me) is haar eerste boek. 

Het gaat over wat we allemaal doen om goed genoeg te zijn, Hoe we niet laten zien waar we mee worstelen. En over hoe we ons beschermen tegen schaamte, oordelen, kritiek en verwijten door te doen alsof we het allemaal perfect voor elkaar hebben. 

Ze helpt ons te ontdekken: we zijn juist met elkaar verbonden door onze onvolmaaktheden. Kwetsbaarheid is geen zwakte, maar een reminder om ons hart en verstand open te houden voor de realiteit dat we allemaal in hetzelfde schuitje zitten. 



"De moed van Imperfectie" (The gifts of imperfection) is haar tweede boek.  Brene moedigt je aan je perfectionisme te laten varen, stress als levensstijl los te laten en creativiteit de ruimte te geven. Ze schrijft over "bezield leven" en hoe je dat doet, ze geeft daarvoor 10 mooie wegwijzers. 


Bezield leven betekent leven vanuit het gevoel dat je de moeite waard bent. Het betekent dat je moed, compassie en verbondenheid een belangrijke plek toekent in je leven, waardoor je ´s ochtends bij het wakker worden denkt: ‘wat ik vandaag ook doe of laat, ik ben genoeg’. En het betekent dat je ’s avonds bij het naar bed gaan denkt: ‘nee, ik ben niet perfect. Ik ben kwetsbaar en soms bang, maar dat verandert niets aan het feit dat ik ook moedig ben en het waard ben liefde te ontvangen en erbij te horen’.

De tien ‘wegwijzers’ voor een bezield leven zijn:
  1. Kies voor authenticiteit: laat je angst voor wat anderen vinden los.
  2. Vergroot je zelfcompassie: laat je perfectionisme los.
  3. Ontwikkel meer veerkracht: laat zelfverdoving en machteloosheid los.
  4. Cultiveer dankbaarheid en geluk: laat je gevoel van schaarste en angst voor het duister los.
  5. Vertrouw op je intuïtie en durf te geloven: laat je behoefte aan zekerheid los.
  6. Geef creativiteit de ruimte: laat de neiging jezelf met anderen te vergelijken los.
  7. Neem de tijd om te spelen en te ontspannen: laat uitputting als statussymbool en productiviteit als maatstaf voor eigenwaarde los.
  8. Breng kalmte en stilte in je leven: laat stress als leefstijl los.
  9. Streef naar zinvol werk: laat je onzekerheid en je opvattingen over wat je zou moeten doen los.
  10. Lach, zing en dans: laat het idee dat je altijd beheerst moet zijn en ‘normaal’ moet doen los.



"De kracht van kwetsbaarheid" is haar laatste boek. Hierin verdiept ze het begrip kwetsbaarheid. Kwetsbaarheid is de weg naar moed, betrokkenheid en betekenisvolle verbindingen. 




Brene luistert naar verhalen van mensen en put daar wijsheid uit. 




Ik ben er nog lang niet. Ik doe nog heel vaak mijn best om het allemaal GOED te doen. Ik oefen verder. Doe je mee? Sas

Geen opmerkingen:

Een reactie posten