Biodanzalogie

Hier vind je regelmatig berichten over Biodanza; de theorie, de praktijk, de vertaling naar het dagelijks leven, de effecten, poezie en meer....

woensdag 6 mei 2015

Voorproefjes van de schooltheorie (20 Biodanza en Sociale actie)

20 Biodanza en Sociale actie




Biodanza is een systeem van Biocentrische educatie en integratie, deelnemers (her)ontdekken de heiligheid van het leven. Als vanzelf ontstaat daardoor ook de behoefte sociale actie te ondernemen. Mensen die Biodanza beoefenen voelen een diepe, innerlijke behoefte om verschil te maken, om bij te dragen aan het oplossen van de problemen van de mensheid. Iedere deelnemer ontwikkelt dit aspect op een heel eigen authentieke manier.

“Do something wonderful, people may imitate it.”
Albert Schweitzer

Het is belangrijk de sociale actie op een oorspronkelijke manier in te vullen, zodat de innerlijke behoefte om bij te dragen aan het geluk van de mensheid steeds blijft motiveren en inspireren. Er zijn grote en kleine projecten. Sommige zijn heldhaftig, andere eenvoudig en klein. Vanuit de verscheidenheid is de positieve intentie des te mooier. Het uitnodigen van een buurmeisje dat haar moeder verloor, voor een dagelijks gezamenlijk ontbijt is net zo belangrijk als trauma’s helpen helen ver weg. Mogelijkheden tot sociale actie komen meestal vanzelf op je af. Het gaat er vooral om de affectieve en integrerende levensstijl niet alleen in de Biodanza sessie, maar ook in je eigen leven vorm te geven.

“I can do things you cannot, you can do things I cannot; together we can do great things.”   Mother Teresa

Mogelijke vormen van sociale actie zijn:

  • Lesgeven aan ouderen met lichamelijke en of geheugen beperkingen
  • Lesgeven aan daklozen
  • Biodanza en Biocentrische principes inbrengen in het werk dat je al doet
  • Sociale projecten ontwikkelen of projecten die al in gang zijn gezet ondersteunen
  • Creatieve en affectieve projecten
  • Reizen ondernemen naar plaatsen in de wereld waar diepe affectieve wonden zijn ontstaan (daar eventueel Biodanza lessen verzorgen)
  • Het opzetten van scholen of centra voor persoonlijke groei
  • Het werken in de gezondheidszorg of onderwijs waarbij de Biocentrische principes worden geïntegreerd
  • Zorg geven aan naasten op bijzondere en huis-tuin-en-keuken manieren
  • Iemand bijstaan in tijden van verlies en ziekte


In mijn Familie is sociale actie altijd heel belangrijk geweest. 

Mijn vader is de zoon van Jaap de Bruin die een clubhuis oprichtte in de schilderswijk in Den-Haag voor kansarme jongeren. Mijn moeder een boeren dochter, met een in en in goede vader die ook in de oorlog velen heeft geholpen. Het is ons nooit opgedrongen, maar zorgen voor je medemens, was een vanzelfsprekendheid. Omdat dit de week is van de 4 & 5 mei, een beetje geschiedenis, van een sociale actie van mijn Haagse opa, waar ik heel trots op ben.

Het toeval wil, dat mijn vader en moeder elkaar hebben leren kennen in het clubhuis van mijn opa. Dus zelfs ik ben een gevolg van zijn sociale actie!  

Voor wie het interessant vindt...




Mijn Oma opent het clubhuis "De Mussen" en mijn Opa staat naast haar - 1937

Geen opmerkingen:

Een reactie posten